GMINA ŁASK UCHWALIŁA MIEJSKI PLAN ADAPTACJI DO ZMIAN KLIMATU DLA MIASTA ŁASK

Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Łask został przyjęty UCHWAŁĄ NR XVIII/208/2025 RADY MIEJSKIEJ W ŁASKU z dnia 14 lipca 2025 r. w sprawie przyjęcia „Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Łask”
Gmina Łask zrealizowała projekt pn. „Opracowanie Miejskiego Planu Adaptacji do Zmian Klimatu Miasta Łask” nr FENX.02.04-IW.01-0008/23, w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, Priorytet FENX.02 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Działanie: FENX.02.04 Adaptacja do zmian klimatu, zapobieganie klęskom i katastrofom.
Rezultatem projektu jest opracowanie Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Łask, który jest dokumentem strategicznym zawierającym charakterystykę danego obszaru, analizę danych klimatycznych, ocenę podatności, potencjału i wrażliwości oraz propozycję działań mających na celu zarówno łagodzenie skutków zmian klimatu, jak i adaptację do nich.
Łask jak wszystkie miasta podlega zjawiskom i procesom związanym ze zmieniającym się klimatem. Zmiany te mogą przynieść dla miasta i jego mieszkańców zarówno niekorzystne, jak i pozytywne konsekwencje.
Dlatego też opracowanie ww. dokumentu planistycznego, będącego strategią wskazującą działania minimalizujące i zapobiegające negatywnym skutkom ekonomicznym, społecznym, gospodarczym i środowiskowym, które wynikają ze zmian klimatu oraz pozytywnych zjawisk było dla funkcjonowania Miasta Łask tak istotne.
W ramach projektu mieszkańcy Łasku zostali wprowadzeni w tematykę zmian klimatu oraz ich konsekwencji dla naszego codziennego funkcjonowania. Zorganizowana została także kampania informacyjno-promocyjna dotycząca zmian klimatu, o czym informowaliśmy na bieżąco.
Wpływ zmian klimatu na funkcjonowanie miast*
Zmiany klimatu są wyzwaniem dla wszystkich polskich miast, a troska o poprawę jakości życia w miastach, które borykają się z nieuniknionymi skutkami globalnego ocieplenia, jest jednym z priorytetów polityki rozwoju naszego kraju.
Miasta pełnią kluczową rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. Skupiając ponad 60% ludności Polski, generują przeważającą część dochodu narodowego. To właśnie w miastach koncentrują się ważne dla rozwoju funkcje społeczne, polityczne, administracyjne, gospodarcze i kulturowe. Ponadto ludność, działalność gospodarcza, interakcje społeczne i kulturowe coraz intensywniej skupiają się w miastach, czyniąc je jeszcze bardziej wrażliwymi na zmiany klimatu.
Miasta różnią się między sobą pod względem uwarunkowań geograficznych, środowiskowych, typów zabudowy i sposobu zarządzania. W różnym stopniu podlegają zmianom klimatu i w różny sposób reagują na skutki tych zmian. Same miasta także wpływają na klimat, zarówno na klimat globalny przyczyniając się do znacznej emisji gazów cieplarnianych, jak i klimat lokalny poprzez intensywną zabudowę, rozrastanie się, zabudowę terenów biologicznie czynnych.
Dla miast szczególne zagrożenie stanowią zjawiska i procesy związane z ekstremalną temperaturą, z gwałtownymi nawalnymi opadami. Fale upałów to okresy przynajmniej trzech dni z maksymalną temperaturą powietrza powyżej 30°C. Najczęściej występują w zachodniej i środkowej Polsce, najrzadziej w rejonie wybrzeża. Wzrost częstości występowania fal upałów i dni upalnych obserwuje się w Polsce od lat 90. XX wieku. Nastąpił także wzrost liczby dni z dobową temperaturą minimalną wyższą niż 20°C (noce tropikalne). W zabetonowanych miastach ekstremalnie wysoka temperatura jest dotkliwsza niż w terenach niezurbanizowanych. Ponadto w miastach obserwowane jest także zjawisko miejskiej wyspy ciepła. Zmiany w warunkach termiczno-wilgotnościowych są niekorzystne dla zdrowia ludzi.
W Polsce nastąpiła zmiana struktury opadów sezonu letniego. Wzrosła liczby dni z intensywnym opadem dobowym powyżej 30 mm. Najbardziej znaczące zmiany obserwowane są w Polsce południowej i centralnej. W miastach, które charakteryzują się wysokim stopniem uszczelnienia powierzchni, te intensywne opady skutkują krótkotrwałymi gwałtownymi powodziami i podtopieniami. Wiele polskich miast, szczególnie południowej Polski, zagrożonych jest powodziami. Zmiany w warunkach termiczno-opadowych w Polsce powodują zmiany w bilansie wodnym. Występuje silniejsze parowanie, ponadto krótszy jest okres zalegania pokrywy śnieżnej oraz zmniejszenie jej grubości.
Obniża się stopień wilgotności gleby na początku sezonu wegetacyjnego. Coraz częstsze i intensywniejsze susze negatywnie wpływają na dostępność wody dla mieszkańców miasta i ekosystemów miejskich.
Globalne zmiany klimatu skutkują zwiększeniem intensywności i częstotliwości występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych. Oprócz wspomnianych fal upałów i intensywnych opadów coraz częstsze i intensywniejsze są wichury, powodujące straty, a nawet ofiary śmiertelne. Globalne ocieplenie nasila także zjawiska takie, jak erozja gleb i spadek różnorodności biologicznej.
W obliczu opisanych zmian odpowiedzialna adaptacja do zmian klimatu jest wyzwaniem dla miast.
Kształtowanie miejskiej polityki adaptacyjnej jest zadaniem obejmującym szeroki zakres zagadnień związanych z funkcjonowaniem miasta, jego mieszkańcami, infrastrukturą i ekosystemami. Jest to proces partycypacyjny, wymagający zaangażowania administracji publicznej oraz zróżnicowanego grona partnerów publicznych, instytucji naukowych, organizacji społecznych i mieszkańców miast.
Wszelkie informacje na temat procedury opracowania Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Łask znajdą Państwo w poniższym linku:
Miejski Plan Adaptacji do Zmian Klimatu - Urząd Miejski w Łasku
*źródło: Podręczniki Adaptacji dla Miast - wytyczne do przygotowania Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu, zaktualizowany w 2023 r. przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy.
